SMI(SensoMotorische Informatie verwerking)

De samenwerking tussen sensorische en motorische prikkels is een vorm van zintuiglijke informatie verwerking: Hoe komen prikkels binnen, hoe worden ze verwerkt en hoe komt het kind tot handelen. De zintuigen nemen prikkels waar en dit wordt in de hersenen verwerkt tot [sensomotorisch] handelen en een normaal emotioneel gedrag.


Bewegen: Bij kinderen waarbij dit proces niet optimaal verloopt , zie je:

  • Achterstand in de motorische ontwikkeling
  • Motorisch onhandig
  • Houterige motoriek
  • Angst voor bewegen, bv bij klimmen
  • Bewegingsonrust , overbeweeglijkheid
  • Moeite met evenwicht, wiebelig
  • Co√∂rdinatie: moeite met de juiste sturing, waardoor regelmatig ongelukjes


Tast: bij kinderen waarbij dit proces niet optimaal verloopt zie je:

  • Overgevoelige reactie bij aanraken, sommige kleding is niet prettig [prikt]
  • Het kind merkt onvoldoende dat kleding verkeerd om/ gedraaid zit
  • Haren wassen, tanden poetsen, nagels knippen is niet fijn / een probleem
  • Hoge of lage pijngrens: wanneer een pijnprikkel te hard of onvoldoende binnenkomt.


Auditief: alle prikkels die via de oren binnenkomen

  • Geluiden kunnen te fel/ hard binnenkomen, bv stofzuiger, boren
  • Geluiden worden onvoldoende opgemerkt, bv roepen van de naam wordt niet gehoord als de radio aanstaat


Concentratie:

  • Wanneer niet alle prikkels adequaat binnenkomen, kan het kind problemen krijgen met concentreren.
    bv een kind dat moeilijk stil kan zitten, heeft zoveel energie nodig om te blijven zitten, dat het onvoldoende aandacht heeft om daarnaast ook nog op te letten.

     

 

 

Back to Top